١٢:٥٤:٠٠ م

اين أنت

هل جاء عليك يوم
و سألت نفسك أين هي ؟؟؟؟؟
أما جاء إليك احد تعرفه وقال لك اين انت ؟؟؟
ترى ، كان هذا السؤال بدافع انك موجودُ فى البال فسأل ؟
أم انك لست فى المكان فسأل ؟؟
((((((((((((((((((())))))))))))))))))
أيـــــــــن أنــــت
قد تكون على طريق من الرمال فيكون لقدمك اثر على الرمل
فيبقى
ولكن مع قليل من الرياح يضيع اثر قدمك فتنسى
((((((((((((((((((())))))))))))))))))
أيـــــــــن أنــــت
أم أنك على طريق من الطين فيكون لقدمك اثر اكثر وضوحاً
فتبقى
ولكن مع قليل من المياه يضيع اثر قدمك فتنسى
((((((((((((((((((((((()))))))))))))))))))))))
أيـــــــــن أنــــت
أم انك سيرت على طريق من الصخر فحفرت لقدمك اثرا
وادركك التعب فتركته وذهبت للبحث عن طريق اخر
وعندما سـئمت من البحث
رجعت الى نفسك و زحت عنها الرمال و الأتربة
ووجدت مكانك مازال على الصخر
فـبقى
(((((((((((((((((((((((((((()))))))))))))))))))))))))
أيـــــــــن أنــــت
الأن حق عليك السؤال... فتبحث عن نفسك
أما عن الأجابة فلك ان تختار
إن كان الخيار متاح
أما عن النصيحة

فلك منى انا اقول احذر ان تحفر لك مكاناً على صخر من الصوان

قد يصعب فيه الحفر وتعز فيه النتيجة

وكذلك يكون البشر

27 هنا .. مش فى مكان تاني:

امل يقول...

ايه الرقه دي عارفه وأنا بقرأ كنت عايشه الكلام بجد شايفه نفسي وانا ماشيه على الرمل وشايفه الرياح وهي بتمسح أثار اقدامي كلام جمييييل وعميق ..

سلوى يقول...

إيه العمق ده

أعتقد إني غاويه الصعب

يعني ع الصخر بمشي

بوست جميل جدا

تحيااااااااتي

تبارك يقول...

طب ايه
حقول ايه
حلو قوى الجو ده
وبعدين انا شكلى ح عتزل من أول بوست
عاجبك كده
مهو ح نعمل ايه بقى

غير معرف يقول...

أحيكى على عمق الفكرة وحسن الطرح
تقبلى تحياتى

كلمتى يقول...

ازيك ياتمرايا
امال ايه الدماغ العاليه دى والكلام الجميل ده
بجد نفسى اكون من الناس اللى سابت اثر
وعملت حاجه فى حياتها
حتى لو كان طريقها صعب وكله صخور
بس المهم انى اعمل حاجه
تحياتى لكلامك الجميل
وعلى فكره وحشتينى

Jobove - Reus يقول...

very good blog, congratulations
regard from Catalonia Spain
thank you

Unknown يقول...

هم الان على حافة هاوية من الفساد والضياع
ألا من منقذ
ألا من مجيب
؟؟؟؟؟؟؟
لقد اصبحت ايادي شبابنا الان أرق من ان تحفر على الصخر
بل ارق من ان تخدشه
حسبنا الله

kafrawy يقول...

ههههههههههههه

صخر

صوان

حجر

اعتقد ان الواحد ممكن يحفر عالرمل برضة و تيجى شوية مية تهد كل اللى بناة على الرمل انما الصوان
كفانى انة هيبقى محتفظ بنقشى
الا لو انا رميتة و عامة يا سوسة
انا رميت صخور كتير الايام دى

هههههههههههه
و الله مانا عارف بقللك اية

سلام

كلية السياحة والفنادق يقول...

إسلوبك رائع وكلماتك تمس قارئها حقا
أتحفتينى وتأثرت
بوست رائع
تحياتى لك
محمود

mnoon يقول...

أين أنا؟
سؤال بسيط
لكن إجابته عويصه
أنا حتى الأن بدور على نفسى
وللاسف
كلها محاولات فاشله
وبعد كل محاوله أقول مش عايزه من الدنيا حاجه
ولا عايزه أكون حاجه
وفى الأخر ألقى إنى برضه
بسأل نفسى نفس السؤال
ياترى
أنا ليا فايده فى الحياه دى؟
وأدينى لسه عايشه على أمل

غني يابهيه يقول...

كلامك جميل جدا

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

أمل
ياه معقول رقة و عمق
الله يكرمك
طب اقول ايه بقى بعد التثبيته دى

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

Salwa
الله يكرمك وبعدين والله ليكي وحشة
لو على البوست بقى
والله ربنا يعينك ..انما انا تقدرى تقولى فى فترة استراحة عن الحفر لكن دا ميمنعش انى معاكى فى رايك
سلام

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

تبارك
قولى طيب اى حاجة ..كل منك ماشي
وبعدين اوع تبطلى خلي عندك روح رياضية

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

عمر المصري
الف شكر على التعليق
وفى انتظار كثير من التعليقات
شكرا

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

كلمتى
و الله انتى وحشانى اكتر يا دودو
وكمان شوفى يا جميل ليه زعلانه بقى
افحرى بس استحملى
علشان الطريق الصعب عايز قدرة
ربنا معاكي ومعانا
سلام

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

أنا إنسان
لا حول ولا قوة إلا بالله
انت ليه شايفها سوده قوى كده
لأ
لسه فى شباب جامد قوى و بيفحر بالقوى كمان

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

kafrawy

انا بقول توحد الله كده

ايوة كده

محمد رسول الله

سلام

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

Mahmoud(WHYME)

الف الف شكر

بس تعرف

ان يمنى اكتر المعنى يكون واصل

تحياتى

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

mnoon

شوفى اجمل حاجة انك بجد بتسألى نفسك السؤال ده و بتحاولى

يعنى

احسن من غيرك بكتير عايشيين ايوة
بس أموات لافارق معاهم بكرة ولا امبارح ولا حتى اللحظة اللى بيعشوها

عيشى ...حتى لو على أمل ببكرة

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

جمهورية مصر العربيه

كلامك جميل !!!!

مممممممممممم

شكرا ... بجد اخجلت تواضعنا

walaa يقول...

ايه الجمال ده بجد عمق معنى جميل قوى
مش مهم انت اثر قدمك فييين المهم انت ماشيه صح ولا غلط
ماشيه فى الطريق اللى هيوصلك صح
ولا
مهما كان ده صعب او سهل
تحياتى ولاء

semsema يقول...

كلام جميل اوى
السؤال اللى انتى سالتيه اجابته صعبة اوى انا عن نفسى معرفش الاجابة

تحياتى

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

walaa
والله انتى صح
تعرفى محدش من اللى بعلقوا وصل للحاجة دى
دى تقريباً اللى كانت فى بالى لما جيت اكتبه
وكمان موضوع انك حد تهم اللى حوليك دا برده حاجة مهمه

تحياتى ليكى

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

semsema
انتى اللى فين الأول
وبعدين منورة
المهم بقى حاولى بجد تدورى على الأجابة وأحنا معاكي شوية
سلام

Amany Y. El-Saeed يقول...

الله
بجد كلامك مؤثر و يبعث في النفس الهدوء و التأمل لكن التفكير في إجابة السؤال قد يبعث في النفس الإكتئاب
:)

ياسر يقول...

عذراًحُلمى لم أكن انا لأقتلك ..لكن عجزى كان دليل كبُر حلمي ورايته امامي يحبووانا ايضا من رآه أمامه يقتل دي اول مرة بذور فيها مدونتك
الرائعة كلام جميل وفعلاا
دخل قلبي دومتي بخير