٣:٤٤:٠٠ م

عذراً.. ايتها.. الصحراء

الحدوتة تبتدى لما تبقى فىالصحراء ,  وتنادي و متسمعش غير صوتك وهو راجع تاني ليك

لا سؤال .... لا جواب


و فجأة يظهر حد  كده ملوش وصف
غير انه أول حاجه شفتها عينك بعد توهه و لف

حد يقولك انا جيت هنا علشانك .. حد ربنا بعتوه ليك  فى طريقك .


(حد وظيفته انا الدنيا ضلمه ... وهو بقى يفتح النور ..ههه )


و لما تبتدى تسأله ، تلقيه فرشرلك  الرملة و ورد
،
و تلقي ملامحك ضاعت  وسط نفسك 

وتقول لنفسك حاجه وحدة بس ...... غريبه .... يطلع مين ده


حد مننا
يعنى ... بنى آدم زيو
 زينه ... ولا دا يبقىأيه ...بصراحه
احترت فيه .. معقول فى حد كده .. معندوش أي  عيب ولا 
أى غلطه


هههههه ... يمكن انت لو كنت صبرت شويه كان المفروض عليك تسأل كده


الحد ده  جيه أزاى .. طب دا أنت حتى فى صحراء .
. ودا بقى هبط عليك كده منه لنفسه .
غريبه .



يمكن لو انت  قدرت تسأل نفسك الأسئلة دى  فى الوقت اللى شافت الحد اللى ملوش وصفده  كانت عرفت الحقيقه .

 

كانت عرفت تشوف الحد ده واضح و صريح قدامك, كنت شافت أخطأه و عيوبه ... اللى صعب عليك قوى انك تقبلها .

عارف صعب ليه تقبلها؟؟؟؟ , علشان انت حد واضح وصريح ,شايف الناس حوليك براءة و حب و طهارة

متعرفش انو  كان لازم عليك  تتمهل و تشوف بعين صاحية كل اللى حوليك . مش تفضل كده  يدوب تعيش فى صحراء

علشان كده انا حبيت اقولكم اوعوا تعيشوا فى صحراء كل شغلكم الشاغل ان حد كده يجي يشدكم منها  وخلاص ومش مهم ساعتها مين الحد ده .. المهم  أهو أى حد وخلاص .

*********************

وكمان لازم تعرفوا ان رحمة ربنا لما تيجى ليك مش شرط تكون حد يكون لك نور فى  طريقك ..رحمة ربنا هي لوحدها
اكبر دليل
وطريق

دور أنت بس..دور عليها

 طهر نفسك

و

طريقك راح يكون كله نور

21 هنا .. مش فى مكان تاني:

الطائر الحزين يقول...

الله الله
معنى رائع بارك الله فيك

ليس المعنى ان ننزل الشوارع نبحث عنه او ننتظر الى ان ياتى اى أحد

لكن الهدف وما نريد حتى لا نرى مزايا وهمية او حتى لا نقول عيوب ليست به

بارك الله فيك

أبوسويلم يقول...

ممكن مجازا نسمى الوصف اللى وصفتيه بوصف الجمال الداخلى
لان اللانسان لما بيكون من جواه كويس ومتسامح بيجد ان كل الناس فى لحظة معينة كويسين ومتسامحين
لكن ده مش حقيقة
لان الناس فيها الوحش والسىء
لكن تسامح الشخص مع ذاته بيجعله سعيد ومتسامح مع الاخرين وان كان ده بيسبب له مشاكل احيانا زى ما انت قلت
معنى رائع واسلوب جميل
تحياتى
والسلام

angelic devil يقول...

الله عليكي و ع كلامك
انا معاكي اننا لازم
نحرص بس منخونش
الا لو ابتدرنا اللي حوالينا بالخيانة

معاكي كمان
اننا لا زم نتعلم من اللي فات في ايامنا
بس نخليه دايمآ في بالنا
مش عقبة في طريقنا

معاكي
اننا لازم نحكم ع المواقف و الناس اولا بعقلنا
اللي بيكون في الحكمة و الروية و الصح دايمآ
بس
ده ميمنعش ان في ناس فعلآ زي ما انت وصفتي في كلامك
بيبقوا الشمعة اللي بتنور ضلمتك
الوردة اللي بتعطر دنيتك
الامل اللي بيشاورلك ع بكرة
و يقولك بكرة اكيد احلي

يمكن مش موجودين كتير
بس موجودين
يمكن مش كلنا بيسعده الحظ و يقابلهم
بس هما حوالينا

انا شخصيآ
قابلت الحد ده
و فعلآ
انا مش عارفة لو ما كانش ربنا بعتهوللي
كنت بقيت فين دلوقتي
يمكن كنت بقيت في خبر كان
بس فعلآ الصديق ده هو اللي عداني البحر العالي
و رساني ع بر الامان
و كمان من غير ما يطلب حق التوصيلة
هههههههههههههههه
و منكرش اني برضو فابلت اللي
خدني من ايدي في لحظة توهاني في صحراء الحياة
و هو اللي رماني في البحرده
عشان كدة حسيت كلامك اوي

معلش طولت عليكي
يلا
سلاموز

kafrawy يقول...

....تفتكرى هو دة الصح.......!

sherif gharib يقول...

تمر حنه
اولا اسف جدا جدا على التاخير
ندخل فى الموضوع
انا اكتر حاجه بتعجبنى فى اسلوبك
انك دايما بتخلى اللى بيقرا مهتم يعرف الرمز اللى انتى عاملاه هيبقى ايه فى الاخر
حلو الهدف اللى انتى وصلتيله فى ىالاخر
انتى عندك حق يعنى احنا كتير بنفضل مستننين الفارس الهلامى اللى هيجى و يحل كل المشاكل و تبقى الحياه وردى بعدها و ده عمره ما حصل لان اللى بيحصل
يا اما ان الواحد يلاقى الفارس ده جواه يا اما هيضيع اكتر و اكتر جوه صحراء ذاته
تحياتى
على فكره انا بوستى الجديد نزل
يا ريت الاقى تعليقك

truelove يقول...

صدقتياجميلة الواحد لازم يبحث عن اخطاءه مش يستني حد يجي يشوار ليه عليها لازم يعرف خطاؤه علشان يصلح محدش تاني يصلحه ليه سلامي ليكي ياغالية

abo salah يقول...

بعد السلام الجميل

أنا اسف جدا علي التأخير ياتمر حنة
وعلي الغياب ده .. ظروف الدراسة بقي

تسلم ايدك
اسلوبك جميل جدا .. والمغزي اجمل

كنت دايما شايف قصلد عيني معادلة صعبة
ازاي انا دايما بافترض الاحسن في كل اللي بتعامل معاهم
وازاي برضه ببقي مش عايز اتخدع

لقيت الحل
اني برضه هتعامل زي مابتعامل يعني هافترض الاحسن دايما وعمري ماهفترض الاسوء إلي ان يتبين العكس
ومع شوية حرص ممكن المعادلة تتحل

حرص ولا تخونش

رائعة ياتمر حنة
بارك الله فيكي
وأسف مرة تانية علي التأخير

تحياتي
سلاماتي

allfollowsome يقول...

فى ناس كتير جدا جدا كده

بوست رائع

تحياتى

ALEXANDER يقول...

تحياتى .................
بوست مميز وليه اكتر من معنى
يعنى اسمحيلى
انا بعتبره بيحكى عن ازمة ثقه
ثقه فى النفس . او فى الاخرين
بس اعتقد ان الانسان يكنله قدوه او مرشد فى طريقه ومع وجود الثقه فيه صدقينى هيكنله اثر كبير
يعنى واللى مكنش هيبقى فى مقتفى الاثر فى الصحراء
او غابة الحياه ان صح التعبير

البيروني يقول...

معاني جميلة جدا
و يمكن ده يجي بتحديد المفاهيم اللي لازم يمشي عليها كل واحد
فانسان من غير مفاهيم و مبادئ سهل جدا يمشي مع أي حد يمد له أيده

غير معرف يقول...

هو فعلا ساعات الواحد بيتعامل مع الناس من منطلق انى كويس يبقى اكيد هما كويسين

بوست جميل

تقبلى مرورى

Aldenya يقول...

كلام جميل جدا

اولا يجب ان نتصالح مع نفسنا

ونقوم بازاله ستار السواد الذي يغلفنا احيانا
حتى يشع النور بحياتنا
ونراه بوضوح

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

فى البداية
انا احب اعتذر عن التأخير و كمان عايزه اقولكم وحشتونى و عذورنى على انى مش متابعلكم اى جديد .
لكن انا خلاص قربت اخلص مشاغلى و نويت اخلي المدونة حاجة كدة من ضمن ما يشغلنى و يهمنى .
و كمان عايزه اقول الف الف شكر لك من اهتم بي و سأل عليا فى غيابي .
شكرا

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

الطائر الحزين
ايوه كده ارجع نورنا كده و دايما يارب اشوفك عندى اول تعليق
تحياتى
/
\
/
\
/
أبو سوووووووووووويلم
و الله الوصف الداخلى حلو هو كمان ، لكن انا بجد كنت عايزة اعتذر للصحراء .. جميلة يمكن ... لكن واسعه على حبايبها .
تحياتى
تمر حنة

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

angelic devil
الله عليكي انتى بجد و على كل تعليقاتك اللى دايما ً فى الصميم .
تعرفي انا عايزة اقولك حاجة .. انتى حد انا حسه انى انا عرفاه .. مش عارفه ليه .
يمكن من اسلوب فى الكتابه اللى بيفكرنى بحد كده .
بس انا عايزه اقولك .
لو انتى مش حد يستاهل ان ربا يعينوه فى محنته مكنش بعتلك حد يساندك و يساعدك كده .
و كمان الحد ده مش هو السبب برده . دى رحمة ربنا اللى ملتك هى اللى نورة فيه كبنى ادم
ربنا يوفقك و يارب كده دايما اشوف تعليقاتك الجميلة .
و كمان عيزاكي تعزرنى فى الزيارة عندك
علشان انا متأخرة قوى فيها , لكن ادعيلى افوق بس كدة و انا حداوم على الزيارة
تحياتى

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

كفراوى
افتكر كد ؟؟؟ اه و ليه لأ مهو انت أستاذى الأول .... ولا ايه .
\
/
\
/
\

sherif gharib

ليه اسف على التاخير .. كلنا فى الهوى سوى .. انا كمان و الله مشغولة جدا و وحشتنى مدونتك اللى تخض هههههه
بس انا متشكرة ليك جدا على تعليقك و يارب كده دايما اكون عند حسن ظنك .

تحياتى و التوفيق للجميع

\
/
\
/
\
/

truelove

بجد الله يكرمك و يارب بجد نحاول دايما ندور على اخطئنا كدة و نصلح منها .
تحياتى

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

ابو صلاح
و الله ليك وحشه .. و ليه تعتذر على التأخير انا كمان متأخرة قوى هههههه
و بعدين انت تنور المدونة فى اي وقت .. لكن من أصحابها .
و بعدين حلوة فكرتك دى فى الحياة و يارب تعيش كدة تتمم المعادلة الصعبة .
تحياتى
\
/
\

Taher

تمام ... عندك حق ... تشريفك على راسي .
تحياتى ليك

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

ALEXANDER

اولا . بشكرك على تشريفك و يارب كده دايماً
اما عن ازمة الثقة بالنفس و كدة ... لأ خالص انا بس كان قصدى اقول انا احنا نلتجئ لربنا اكتر من كده شويه و كمان مش نبص دايما انا حياتنا مرتبطة بغيرنا .
انت تعرف ان عز المسلم فى استغنائه عن الناس .مش البعد عنهم
تحياتى

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

البيروني

جديد تشريف سيادتك عليا ... بس يارب متكنش اخر مرة .
و كلامك مظبوط مقدرش اقول حاجه عنه .

\
/
\
/
\
/
dr.nour

وحشانى بجد و الله
و بعدين ايه تقبلى مروري دى .. دا انا اقدر .
دا انا قابلة مرورك و زيارتك و كل حاجة تيجي منك .
تحياتى و ربنا يوفقك
\
/
\
/
\
/

Aldenya

انتى .. مش عارفه اقولك ايه .. مكسوفه منك بجد ... اعذرينى على التأخير و اوعى تزعلى منى
اما عن رأيك فى البوست .. فانا مقدرش اتكلم اصلا ... علشان كلامك مفهوش حاجة غلط

تحياتى ليكى و اعذرينى علشان مش باجي عندك كتير ... ادعيلى كدة بس و انا هكون عندك دايما

تحياتى

Desert cat يقول...

طريقة مبسطة لفهم الذات
ولكن ارى اننا جميعا نحتاج الى فهم ذواتناحتى لا ننتظر من ينتشلنا من صحرائنا
دمتى بكل ود

غير معرف يقول...

فعلا محتاجين نبص لكل واحد بعين حياديه مطلقه لبيان مدى اهميته فى حياتنا
احيكى على الفكره والكلمات وطريقه السرد