٥:١٣:٠٠ م

تفتكر ...ينغع كدة

 

بيقولوا  ... ليه تسامح ;( دراعك  اللى يوجعك .. اقطعه )

تفتكر

لأ .. حرام دراعي لما يوجعني أجري بيه ... يمكن ألقى عند حد الدوى

بيقولوا ... ليه دا كلة ده  ، اللى يعرف الدنيا والله ما يجرى عليها لحظة

تفتكر

لأ..  الدنيا دى .. نسمة و بسمة طله علينا .. و حب ودوى لينا .. و ناس بحبهم وناس يكفينى اجرى على ضلهم .

الدنيا ... عليها ذكرى و أواح  طايرة  فى فضاها ..، و ناس بتحلم ببكرة ..، و ناس لربها سجده و بحبه عايشه ...

ياه ..ياه ( كل ده و يمكن اكتر .... و تقول الدنيا دي  متستهلش حد يجرى عليها )

 

بيقولوا ... كفاية بقى حزن من القلب على اللى راح

تفتكر

لأ... اللى راح دة منى ... ساب زكرى جامدة فى قلبي

لو  انا رضيت ..قلبي يرضى

طب لو قلبي رضى ... اقول اية لعينى

اللى حفظه كل حاجة حلوة فاتت عليا

 

بيقولوا .. لأمتى كدة حتفضل حضن حلمك و خايف  يسيبك ، روح بيعه ,يمكن ؟؟

تفتكر

لأ .. أبيعه !!!! ليه ... طب دا كفاية انه حلمي يعنى مش بتاع حد تانى

و بعدين حتى دة ... حسيبه كدة

طب دا أنا حتى  محلتيش غيره

 

يقولوا  ... لمي بقى جرحك و كفاية حزن بقى .. مفيش حاجة تستاهل حزنك

تفتكر

ألمه ..... ابداً دا بعده ... زى مغلبني معاه .. و الله راح أعلى عليه سي جرح دة

و يبقى بقى يقابلنى لما افتكره تاني راح ابقى  ايه

زى ما انا كدة

لألألألألأ

ده بعده

 

بيقولوا  .. احلى ما فيك ضحكتك ... يبقى ليه تنساها و تخلى الدمعه على طول حضنه عينك

تفتكر

أنا قلت انتم ادرى ... بس خلاص... انا حلفتها و قلتلها

كفاية بقى

خفي الدمع بقى ... خلاص راح اللى كان يستاهل احزانك

وهو كمان ارتاح منك  و هو اول واحد امنى امانة

انى اقلك من بعده معتيش تبكي

 

بيقولوا ... امك .. مش تحبها قوى كدة خاف كتر الحب  يخليها تأسى عليك

تفتكر

لأ.. امى .. انا بحبها ثم بحبها ثم بحبها ثم بموت فى الترب اللى بتمشي عليه رجلها

 

يقولوا ... و يقولوا ... و يقولوا

 

انا قلت صاحب العقل يفهم ويميز ... ومدامالحياه حلوة و كدة كدة لأزم تتعاش

 يبقى خلاص ... عيش يا اخى دا اليوم اللى بيفوت مش بيرجع تانى

و القرب من الحبايب حتى لو هتعيش على زكراهم احسن بكتير قوى من انك تشوف ناس عايشه على غبائها وجرحها و خلاص

32 هنا .. مش فى مكان تاني:

kaed يقول...

تمر حنة
لأ.. امى .. انا بحبها ثم بحبها ثم بحبها ثم بموت فى الترب اللى بتمشي عليه رجلها
عداكى العيب وأزح واللة

Ahmed EIssa يقول...

قريت البوست ده وفكرت في جملة سمعتها في اغنية قبل كدة

حبتها ولا محبتهاش
هي الدنيا ولازم تتعاش

عشنا قد ايه..باقي قد ايه..يبقي بس ليه نشغل بالنا

فكرت ان زي الكباية منصها فاضي
فيها نص مليان

وسعيد ان اول بوست اشوفه عندك بالقوة والروعة دي

الطائر الحزين يقول...

لكى لا تأسوا على ما فاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم

أكثر من تدوينة علقت عليها نفس التعليق

العنوان
ينفع* وليس ينغع

ذكرى وليست زكرى

الوسطية ياريت نعرف نمارسها

بارك الله فيك

angelic devil يقول...

يمكن دي اول مرة آجي عندك
بس بجد موضوعك قوي اوي
من القلب
و اللي يطلع من القلب
لازم يوصل للقلب


و لا تسوي دموع
و سهر و شموع

تعرفي من وجهة نظري اللي يعني
لا تمثل الا القليل
في هذا الفضاء العريض
كلمة السر هي ايه؟؟؟
الامل
بكرة لينا...مش لناس تانيين
ليه نعيشه في بحرو جراح غرقانينن
دي اللحظة اللي تفوت...بتقول اكيد راجعيين
للفرح...للحب...حتي للجرح...راجعيين راجعيين
يبقي لازم نعيشها- ع الاقل-راضيين

بوست حلو اوي
تحيااااااااااااتي

Unknown يقول...

الكلمة او الفعل السحرى بجد .. الرضا

حبايبك جمبك مش جمبك .. حالك كويس مش كويس

حيارة
فرحانة
زعلانة

لازم نرضى عن الله وعن نفسنا وعن كل حاجة بتحصلنا فى الدنيا دى

بوست جامد كالعادة ياقمر

تحياتى

Desert cat يقول...

تمر حنة القمراية
هو بالنسبة لى انا مش قادرة احدد اذا كان ينفع او ما ينفعش
بس حاسه من بين سطورك انه ده واقع ولازم يتعاش
تحياتى

Tamer Nabil Moussa يقول...

الدنيا فيها وفيها

من كل شكل ولون.

فيها الطالح والصالح

الخير والشر

الحلو والمر

الطيب والشرس

احنا لازم نختار طريقنا ونمشى فية بكل ثقة.

والحاجة اللى لاتناسب ما نؤمن بة نتركها ونعطى لها ظهرنا

ربنا يوفقك ويكرمك

تحياتى

غير معرف يقول...

انا قريت كل التعليقات ومش لاقيه كلام اقوله زياده


بس بجد بوست جميل جدا يحتاج وقفه علشان الواحد يطلع منه بالمفيد

اكيد انا هافضل اقراه كتير واكيد كل مره هطلع بحاجه جديده

Aldenya يقول...

من أروع ما قرأت
فعلا
لو الإنسان وضع للتفاؤ والنظرة المشرقة الحيز الأكبر بحياته
لرأى الدنيا بمثقاب جديد

عزيزتي تمر حنه
طريقة كتابتك للبوست
كانت جميلة جدا
وبمثابة وقفات
كنت أما كل لون أزرق
أفكر
ينفع كده ؟
وألقى الجواب اللى ينفع


شكرا كثيرا لك
وكمان شكرا كثيرا
لأني كنت البطلة في بوستك

مش إسمي الدنيا

:>

سلام

Aldenya يقول...

نسيت تكملة بضع كلمات


للتفاؤ = للتفاؤل

أما = أمام

Soooo يقول...

قريت وتنحت
بس هقرا تاني ويمكن ماتنحش
وساعتها هقول اللي يقدرني ربنا عليه

طب انا جاي ليه وعايز اوضح ايه؟؟؟

عايز اوضحلك نفس اللي فهمته من الموضوع

تعتقدي انا فهمت حاجه كده؟؟؟؟؟؟



سلاموووووووووووز

max.adams يقول...

لأ مفتكرش كده ينفع

وبعدين انتي شغلتي نفسك بالناس وكلام الناس
"استفت قلبك ولو أفتوك و لو أفتوك"

وعلى رأي جوج بن وسوف
كلام الناس لابيقدم ولا يأخر

واحده من الناس يقول...

ايه الجمال ده
بجد كلمات حلوه قوي
أحب أنا الحديث مع النفس ده لمل الواحد كده يقعد يقللب الدنيا في دماغه ويعرف أد ايه هو لازم ينظر للأمور من زوايا مختلفه تماما بعيده عن التشاؤو والسواد اللي احنا عايشينو
خصوصا اننا مفارقينها

بوست قوي يا قمر
تحياتي

Ehab يقول...

تسلم ايدك يا تمر حنه
ياه لو الواحد يقف مع كل كلمه بيسمعها وقبل ما يعمل بيها ويمشي وراها يفكر شويه ويعقلها
ويشوف ياترى الكلمه دي مناسبه ليه فعلا ولا مش تنفعه
بجد عرضتي الكلام حلو قوي ونكشتي الموضوع بخفة دم
مع اني شايف من بين السطور
جرح وحزن
مش عارف سببهم ايه
اتمنى ليكي كل خير
وتحياتي ليكي بس ياريت تطمنيني عليكي
سلااااااااااااااام
اخوكي ايهاب

Unknown يقول...

انا للأسف بينفع معايا كده و مش هتغير عن كده

sahr يقول...

جميل اوي البوست دا
بس فيه حاجات تنفع وبتمشي كمان
تحياتي على البوست الرائع دا

أبوسويلم يقول...

بالتأكيد ردودك منطقية ومقنعة كمان
لكن ممكن غيرك يفهم الامثال او الكلمات دى من ناحية اخرى
زى اول مثال بتاع
دراعك اللى يوجعك اقطعه
ممكن افهمه على ان الواحد مش لازم يستسلم للالم او الانتكاسة
لكن الافضل انه يتغلب عليها وان لزم الامر انه يقطع ايده
انما فى مثال الضحك والدموع
متفق معاك تماما
وكذلك مثال الام
فكرة البوست جميلة
والسلام

kafrawy يقول...

سوسة

مش عارف اقوللك اية .........؟


انتى مش بنت خالتى

ولا

اعرفك.........!


اية الجمال دة...........


الدنيا ضلمة ...افتحوا النور

قطوف يقول...

انا سعيد جدا بزيارتك
بوست أكثر من رائع
فكره حلوه أوى ومبتكره
وعالجت مشاكل كتير
ولامثال ارض خصبه لدراسه
أسلوبك جميل
بجد
أرفع لك القبعه
برافووووووزووو

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

kaed

شرفتنى .. و يارب الزيارة تتكرر

\
/
\
/
\
/

أحمد عيسي
شكرا على تعليقك
و الف شكرا على مجاملتك دي و ياريت تكون فى محلها
\
/
\
/
الطائر الحزين
حمدالله على السلامه
و ليه نبرة الحزن دى و بعدين .. الرضا شيئ جميل .. و الصبر على الأبتلاء شئ ربنا يجعله فى ميزان حسناتك ان شاء الله

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

angelic devil

تشريف عزيز .. يارب دائما
و حلو قوى جو الأغاني دى ... هى الأغنيه دى بتاع مين مدحت صالح باين
\
/
\
/
\
انسانه
وحشتينى ..بجد
اخبارك ايه
و يارب كده دايما ...و ربنا ينولنا الرضا يارب
\
/
\
/
Desert cat
ليه بس مش قادرة تحددي
طب دا حتى الموضوع بسيط قوى

allfollowsome يقول...

قالو وقلتى ولكن مين يقتنع باللى قلتيه ومين يبطل يقوللك

!!

بوست جميل

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

Tamer Nabil

اهلا
هو فعلا احنا مش لازم نلتفت لكلام الناس لكن كمان لازم نقلبه فى دمغنا شمال ويمن كده

تحياتى
\
/
\
/

dr.nour

منوره المدونه بجد
و يارب اشوفك فيها ديما و تعليقاتك الحلوه دى

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

Aldenya

ايه الجمال ده
تعرفي انا بحترم قوى كل اللى بيهتموا بقراة اى بوست زى كده
بس بجد انا فرحانه انا ولو للحظات كسبت معرفتك ... شرفتينى

تحياتى ليكي ولكل اهل الكويت

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

Soooo
شوف براحه كده خالص و هدي اعصابك و ركز يمكن نخرج بزيارتك بحاجة و لا حتى عبره جميله

المهم

سعدت بتشريفك .. المربك ده

\
/
\
/

max.adams

شوف حضرتك .. يمكن انت عاب عنك حاجه مهم قوى

اننا مش موجودين فى الدنيا دى لوحدنا
والناس اللى سيادتك بتتكلم عنهم دول يبقوا اخوتنا ساعات اصدقائنا يمكن معارفنا يجوز

يعنى كده كده لازم تحس بيهم و تتأثر بأفعلم ..انما المهم انك تحكم عقللك زى ما انا بقولى

تحياتى

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

أوشــــــه
منوره يا ست النعنوشه
بجد بحب طلتك دى
اما بقى عن كلام القلب ده
فياريت اكون قدرت اوصله

تحياتى

\
/
\
/

الشنكوتي الكبير

هاى
منور .. والف شكرا على كمية المجاملات دى .. اما عن الوقفات ..فياريت نقف زى ما انت بتقول

اما عن .. اطمنك عليا .. فانا بخير و الحمد لله .. كنت بحمد ربنا على القليل بس دلوقتى بحمده على القليل القليل
لعل فى ديقه فرجا

تحياتى

\
/
\
/

Mohamed_sobhy84

شكرا على المرور الخفيف ده
و اللى بصراحه كان خاطف لدرجة انى انا مش عارفه انت تقصد ايه بظبط من ناحية ينفع
اصلوا بجد ممكن ينفع و ممكن كمان ينفع
ولا ايه

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

sahr

ليكى وحشه بجد

بس انا معاكي .. ومتحرمش من تعليقاتك

تحياتى

ابوسليم

منور .. اخبارك
شوف حضرتك .. انا اقصد بمقولت "دراعك اللى يوجعك اقطعه "

بالناس اللى بتقسى قوى و مش بترضى تعرف للتسامح اى طريق

تحياتى

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

كفراوى .. الهمام

حمدالله على السلامه .. وربنا يوفقك

بس ليه كده ..طب دا انا قصدى كل خير

بس سيبك انت كفايه نورك عليا ... متحرمش منك يارب

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

سى السيد

منور المدونه

وشاكره ليك و لمجاملتك الرقيقه

تحياتى

\
/
\
/

Taher

انا .. ممممم ... مش عارفه اقولك ايه
بس يمكن يجوز ربما يعنى اكون فهمت منك حاجه
شكرا على الزياره
تحياتى

Radwa يقول...


تمر البوست بتاعى نزل
وعايزه تعليك ضرورى علشان قابل للحذف
انا جاوبت على التاج اهو علشان تعرفى انى ما اقدرش ارفضلك طلب يا قمر

truelove يقول...

حلوة قوي روح التفاؤل الي في البوست دي والاجمل اننا نقدر نشوف الامور من وجهة تانية غير الي غيرنا شيفاها وهو ده التمييز يابنوتة تسلمي ايدك وعقلك الي انتج هذه الكلمات

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الله الله يا تمر حنه ، ايه الجمال ده

"صاحب العقل يفهم ويميز ... ومدامالحياه حلوة و كدة كدة لأزم تتعاش
يبقى خلاص ... عيش يا اخى دا اليوم اللى بيفوت مش بيرجع تانى"

معاني وكلمات معبره
تسلم اديكي